۰۸ مرداد ۱۳۸۹

چینی-مینی و هندی-مندی

عرض شود که دیده شده که برخی از هموطنان عزیز گاهی درباره ی این چینی-مینی ها و هندی-مندی ها حرف می زنند। به نظر می رسد که نگاه، از بالا به پایین است و گاهی به نژادپرستی هم تنه می زند. حتا شنیده ام که: ریخت بعضی هایشان دوزار هم نمی ارزد، احتمالا به خاطر نپوشیده شدن تن به وسیله ی گوچی و کالوین کلین.


خوب که نگاه کنیم می بینیم که جماعت یادشده تقریبا در همه چیز از ما موفق ترند و آشنایی شان به فرهنگ فرنگ --اگر مهم باشد برای آنها که درباره ی مینی ها و مندی ها سخن می رانند-- و فرهنگ جهانی از ما بسی بیشتر است। جایگاه فرهنگی بین المللی شان هم که خیلی تثبیت شده تر است. ضمنا فرهنگ غنی چند هزار ساله هم که دارند و بنابراین دست ما برای فخرفروشی اضافی خالی است.


البته روشن است که این را نمی گویم که آسیبی به هویت ایرانی برسانم و بخش های خوبش، روی سخنم با کسانی است که بی دلیل به دیده تحقیر به دیگران می نگرند। نژادپرستی و این گونه تحقیرها ریشه در حقارت های درونی دارد.


زیاده جسارت است।

۲ نظر:

alireza گفت...

خوی فرمودی.آدم های ساده و سطحی گرایش دارن همه رو تو دسنه های کلیشه ای شون قرار بدن و بگن آدمها دو دسنه ان! چینی ها بوی سیر میدن . هندیها کثیفند و ... وقتی هم که همه ایراد هایی به این تابلویی دارن ، خوبه هم میشه گوینده.

جلال گفت...

واقعا گل گفتی عربها رو یه جور تحقیر می کنند در صورتی که عربها هم در گذشته و هم در حال به اندازه ما افتخار کسب کردهاندوهندیها ها را یه جور دیگه و ...اما من بیشتر از همه وقتی افغانی ها رو تحقیر می کنند ناراحت میم قومی که شاید بیشترین نزدیکی زبانی و فرهنگی رو به ایرانیان داشته باشد